Utterslev skole
LONG JOHN fra 60'erne af mrk. SCO
En cykel jeg brugte flere gange om ugen, da jeg arbejdede i ismejeriet på Frederiksborgvej overfor Bispebjerg Bio. 2 gange om ugen efter skoletid øl og vand mm blev transporteret og den tunge ølkasse med 50 stk måtte jeg ofte aflevere på 3. eller 4. sal. Engang imellem 4 kasser til Idrætsparkens kontrollører. Tommy (redaktøren)
HAMLET CYKLER
En Cykelfabrik i Meinungsgade
Velkommen til landets største cykelfabrik. Jo Hamlets Cykler på Meinungsgade var landets største. Takket være Krak’ s register kan vi spore virksomheden.
I cyklismens tidligste år rejste ingeniør Bruun på en længere udenlandsrejse for at studere cykelfabrikation. Hr. Bruun voksede op i Nordslesvig. Han rejste til København, hvor han deltog i et kursus for maskinbyggere på Det Tekniske Selskabs Skole.
Det første år producerede man 50 cykler. De fleste cyklister købte amerikanske og engelske cykler i starten. Efter seks år var man oppe på en produktion på 900 cykler om året.
I 1897 gik en kapitalstærk kreds af mænd ind i foretagendet
Og det er under adressen Meinungsgade 12. Senere udvides fabrikken dog til at rumme både Meinungsgade 10, 12, og 14.
Vi kan se, at man havde en aktiekapital på hele 500.000 kr. Og som det fremgår af Krak så havde fabrikken et udsalg ved Selmer &
Matthiasen, Nørre Voldgade 12. I starten af 1900 – tallet hed det så ”Kjøbenhavns Cykelfabriks Udsalg”, Købmagergade 49.I 1901 var der en produktion om dagen på 50 cykler.
Fabrikkens dampmaskine havde en kraft på 125 hestekræfter og trak ikke mindre end 135 arbejdsmaskiner.
Cyklen var et hit i hovedstaden, men en del blev også solgt i provinsen, hvor der var 74 udsalgssteder. Der blev eksporteret Hamlet cykler til Rusland, Nordtyskland, Finland, Rumænien, Kina og England.
Københavns Cykelfabrik solgte også cykeldele som kuglelejer, pedaler, nav m.m. Ud over ”almindelige” cykler, producerede fabrikken også kædeløs cykel, invalidecykler og transportcykler.
I 1901 var der 15.000 Hamlet – cykler på landets gader og stræder – og det var omtrent 50 ny hver dag. Prisen lå mellem 150 og 275 kr.
Puch
Havde du en Puch Standard eller Puch Monza sidstnævnte er en fuldkommen renoveret model her i 2020- se på foto eller en anden Puch model eller en helt anden knallert - så skriv eventuelt lidt om dine minder og oplevelser med denne knallert.
Grand Diesella
Eli Andersen fra Lunderskov, startede som 12 årig med at bygge sin første motorcykel
Virksomheden kaldte han ”Diesella” også kaldet "røvskubberen", da motorerne fungerede delvis efter dieselprincippet, ”a-la-diesel”. Produktionen stoppede i 1970
Velo Solex
Den kendte franske model fra 1940 blev introdceret i Danmark i 1950. Simonsen & Nielsen stod for importen og efterfølgende fremstillede firmaet ca 1/4 million eksemplarer. i 1988 stoopede man fabrikationen i Frankrig og hermed var det også slut i Danmark. På foto ses en Velo VAP fra 1966 - ref Den gamle by i Århus
S C O
SCO blev grundlagt i Odense i året 1894 af Ivar Smith og Robert Jacobsen og første produktion af knallerten finder sted i 1954 og produktionen stopper ca 1985. På foto ses en SCO MINOR fra 1970
SCO indledte sin produktion af CYKLER i 1905 og oprettede efterhånden flere cykelfabrikker. Efter 2. Verdenskrig fremstillede man også SCO-knallerten.Cyklerne blev produceret på Cykelfabrikken Grand A/S i Nørre Aaby på Fyn og var i mange år blandt Danmarks mest solgte.
I 1995 opkøbte Smith & Co. A/S cykelfabrikken R.P. Egedesøs aktiviteter og mærke Everton og blev videreført som Everton Smith A/S.
Ejerkredsen bag Everton Smith A/S bestod af Smith & Co. Holding A/S, PKA samt Axcel Industriinvestor, hver med en tredjedel. Virksomheden markedsførte herefter cykelmærkerne Everton, Smith, SCO og CyclePro.
Everton Smith blev i 1997 købt af Kildemoes Cykelfabrik, hvorefter Everton Smith blev nedlagt. Indtil 1997 var kendingsbogstavet på stelnumrene et S.
SCO opkøbte gennem tiden mange danske cykelfabrikater, bl.a. Hamlet og Harthiner. I 2007 købte Dansk Supermarked rettighederne til mærket SCO.
Lidt nostalgi om danske knallerter og østrigske Puch:
Især i 1950’erne og 1960’erne havde Danmark selv en stor produktion af knallerter. I begyndelsen lavede man motorer, som man kunne sætte på cyklen. Den officielle betegnelse for knallerter var da også frem til 1976 ”cykel med hjælpemotor”. BFC, Derby (Aarhus), Diesella, SCO, Skylon, Whooler og Everton er nok de mest kendte danske mærker.
I 1970’erne var der næsten ingen danske producenter tilbage, de havde tabt til de udenlandske mærker.Især østriske Puch fandt vej til danskernes hjerter og pengepung, og dominerede 1970’ernes gadebillede. Andre kendte mærker var: Cady, Garelli, Casal, Honda, Kreidler, Florett, KTM, Mobylette, Monark, Peugeot, Suzuki 50 sport, Tomos, Velo, Caio, Yamaha.
uddrag af artikel fra hjemmesiden: dengamleby.dk
Nimbus
Her ses en NIMBUS årgang 1954
Nimbus årgang 1954
Nimbus var et dansk motorcykelmærke produceret fra 1919 til 1960 af 'Fisker og Nielsen', som også producerer Nilfisk støvsugere og andre industri-rengøringsmaskiner.
"Kakkelovnsrøret"
Den havde 4 cylindret rækkemotor på 746 cm³, som trak på baghjulet gennem en kardanaksel i stedet for kædetræk, som de fleste andre motorcykler havde, og stadig har. Dens ca. 10 HK gav den en topfart på omkring 85 km/t med sidevogn monteret. Den havde affjedring på både for- og baghjul, og den fik tidligt tilnavnet "Kakkelovnsrøret" på grund af benzintankens udformning i et tykt rør, som også var en del af stelkonstruktionen. Der blev fremstillet to maskiner mere i 1919, men masseproduktionen kom først i gang i 1920, efter at firmaet 'Fisker & Nielsen' var blevet dannet.
Sammen med sønnen, Anders Fisker, begyndte Fisker på design af en ny maskine i 1932, og i 1934 demonstrerede de en Nimbus motorcykel type 'C'.Dens specielle udstødningslyd gav den hurtigt tilnavnet 'Humlebien'.Både postvæsnet, forsvaret og politiet var store kunder.
Utallige mindre detaljer på humlebien blev ændret gennem perioden, nogle af de større var skift fra håndbetjent til fodbetjent gearskift, større bremser og forbedret forgaffel. Men det grundlæggende design blev aldrig ændret men efterhånden som interessen for små biler steg sidst i 1950'erne, som en konsekvens af at disse blev billigere og dermed lettere at anskaffe, faldt interessen for mc'er og dermed også salget af Nimbus, Fabrikken på Fredriksberg stoppede i 1960, da den sidste leverance til hæren var leveret. Der blev produceret ca 12.000 og idag er der vel i underkanten af 4.000, som kører på den danske veje - nok mest til hyggeture.
Læs også: Harley-Davidson og Penske går sammen i Brasilien
Er du interesseret i dansk- og udenlandsk producerede knallerter, så gå ind på hjemmesiden Stemplet.dk eller SCO-klubben.dk
18.12.2016 12:56
Flemming Ovesen
Er forøvrigt selv den lykkelige ejer af en 1952 Nimbus m/sidevogn som jeg turer rundt i Danmark på om sommeren !
18.12.2016 12:53
Flemming Ovesen
Relanceringen af NIMBUS er opgivet, en sådan maskine ville blive kolosal dyr. ala Lauge Jensens
MC der kostede omkring 800,000 kr...
31.07.2015 11:25
Inge Mikkelsen tidligere svendsen
Jeg købte en Grand Diesella da jeg var 17 år. Tog på telttur med min vendinde Anny Damgaard til søndervig - det var tider. Sejlede fra København til Aarhus.
Seneste kommentarer
04.12 | 23:33
I 1 række ved siden af Inge sidder Mette. Jeg er selv i 2.række mellem Maybritt Jansen ( min bedste veninde) og Majbrit Alsing. Birgit Sølling Andersen, nu Olsen
09.11 | 18:03
Hej Tommy
Hyggeligt at hjemmesiden stadig eksisterer
Ærgerligt at alle de fotos, der hørte til mit indlæg er væk. Tak fordi du stadig hilder gang i alle minderne. Jeg er efterhånden fyldt 88 år🙋♀️
08.11 | 16:35
Det er fru Blell det står på den anden side og min søster Lykke Susanne Hansen der står helt øverst i højre side oven over fru Sand
24.10 | 16:24
Hej. HAUGLAND (var nordmand og flittig ryger) havde jeg i gymnastik og dem som ikke kunne risikerede at få et frimærke med flad hånd på ryggen. Har aldrig hørt om Kruse, ligeså !